اندر احوالات کارآموزی (2)

کیمیاسرای لغت *

امروز پس از آنکه به عمارت معاونت تعلیمی رسیدم بانو ذبیحی را ندا در دادم که : چه نشسته ای که امروز کاراموزی در کیمیا سرای لغت است. پس به هوش باش و به گوش باش که امروز باید طلاب علوم صحی د راینجا قدر بینند و بر صدر نشینند.

در طبقه فوقانی عمارت نیز حجره خود را در اختیار مهندس نعیم ابادی قرار دادم از برای تعلیم طلاب جوان. باری قبل از شروع کارآموزی بحثی در گرفت میان من و حکیم حجازی و بسی به درازا کشید وو گاهی به جدل م ینمود تا مباحثه. در نهایت هر دو خسته با فمی مکفوف و زبانی معلول پرچم سفید بلند کرده و اسب خصومت را افسار گرفته و مرکب دوستی را روان نمودیم و بحث پایان یافت.

پس از آن به کیمیا سرای لغت رفته و مهندس خانکلابی را دیدم نشسته مغموم و سر در جیب تفکر فرو برده و عبای تامل پوشیده و انگشت حیرت به دندان حسرت می گزد. او را نداد در دادم که شیخ تو را چه می شود.  در چشمان من نگریست و گفت: در عجبم از این جماعت طلاب صحی که هنوز غوره نشده مویز گشته اند. باید آن ها را درسی عظیم داد تا زین پس کارآموزی را جدی بگیرند.

من حیران از این همه اندوه و محزون از این همه سوء تفاهم بحث خود آغاز نمودم. در میان بحث یکی طلاب سخنی گفت بسیار نا به جا و همه به او خندیدندی و او بور گشتی و سرش را به نوشتن مشغول نمودی.

ادامه دارد

* کیمیا سرای لغت: لابراتوار زبان

اندر احوالات کارآموزی در روستا

صبح که سر از خواب ناز سپیده دمان برداشتیم نیرویی می گفت که کاری هست که باید انجام دهی. هر چه بر ذهن خود فشار آوردیم افاقه نکرد. ناگاه چشم نیمه باز مان بر گوشیک دورگوی همراه افتاد و مرا سخت دردی عظیم افتاد. دانستم که باز باید ارتباطی برقرار نمایم با نقلیه و واگویه کنم مشکلات ایاب و ذهاب را با تمام وجود. پس شماره گرفته و گفتم آن چه باید می گفتم . ساعتی بعد سوار بر مرکبی بزرگ - اتوبوس نامی- همراه با مهندسان محترم نعیم آبادی و خانکلابی و قلی پور به سمت قریه بدرانلو عزیمت نمودیم.

مهندس قلی پور همچون رفیقان نیمه راه در میانه راه در دیه تاتار از مرکب رفاقت نزول کرد و در بیت الصحه*!! آنجا رحل اقامت افکند.

و نیز مهندس نعیم آبادی همچون سایرین خنجر بی وفایی بر قامت همراهی مان زد و در بدرانلو رهایمان کرد. ما ماندیم و دانشجویان و راننده و البته مهندس خانکلابی.

سرانجام پس از طی طریق بسیار و دیدن بسی آزار به قریه ای رسیدیم شیخ تیمور نام. و گویند وجه تسمیه آن این است که روزی تیمور لنگ در پی شیخ حسن جوری از سپاهیان خود جدا افتاد و شب در این دیه گذراند و صاحب خانه او را بسیار مرحمت فرمود . صبح تیمور خواست او را پاداشی دهد در خور، مرد را نام پرسید مرد پاسخ داد: شیخ حسن جوری! و تیمور بسی در شگفت ماند و با خود گفت: من این همه آمده ام برای قتال او و او مرا بسیار کرامت نمود الحق که او سزاوار مرگ نیست. سپس نعره ها زد و او را در آغوش گرفت و بسیار گریست و خندید و خلق را وقت خوش گشتی. سپس به این مناسبت اسم این قریه شیخ تیمور نهادندی.

این داستان از این جهت گفتم تا بدانی محل کارآموزی بی دلیل انتخاب نمی شود و در پی هر اسمی وجهی است و در پی هر اتفاقی حکمتی و در پی هر گرفتاری ای مصلحتی.

باری! طلاب علوم صحی در جماعت های کوچک تری تقسیم شدند و روانه نظاره کردن روستا گردیدندی.

حال چگونه از دام سگ ها رستیم و چگونه بهورز ما را به صبحانه دعوت می نمود و در آن آفتاب تابان و داغ چه کردیم بماند برای وقتی دیگر و روزی دیگر.

شرح این هجران و این خون جگر   این  زمان بگذار تا وقت دگر

ـــــــــــــــــــ

*بیت الصحه: سرای سلامتی- جایی که در آن اوراق احصاء پر می شود به صورت ماهیانه، محلی برای صبحانه خوردن کارشناسان و بازدید کنندگان مرکز، جایی که بهورز را ثروتمند می کند، خانه بهداشت

روزهای کارآموزی در روستا

سلام

این روز ها حسابی در روستاهای بجنورد مشغولیم. حسابی آفتاب سوخته شدیم. در دو هفته گذشته به روستاهای دهگاه ، کلات، امام وردی، درتوم، بدرانلو و شیخ تیمور سری زدیم و البته از کنار روستاهای الله وردیخان ، کلاته نقی، مهنان، تاتار، اسدلی و ... که گروه های دیگر کارآموزی داشتند گذشتیم.

کارآموزی برنامه ریزی در بهداشت با تاکید بر برنامه های آموزشی رو همیشه با گروه های زیاد (یعنی همزمان بیش از دو گروه) انجام می دیم.

۱- روز اول : آشنایی با اهداف کارآموزی- آشنایی با مراحل برنامه ریزی بهداشتی- آشنایی با روش های جمع آوری اطلاعات- انجام مشاهده به عنوان یکی از راه های جمع آوری اطلاعات جهت بررسی وضعیت موجود. رفع اشکالات مشاهده- آشنایی با مشاهده سیستماتیک و تهیه چک لیست مشاهده

۲- روز دوم:آشنایی با مصاحبه و پرسشنامه- طراحی سوالات- انجام مصاحبه - تاکید بر نیاز سنجی آموزشی و مطالعه KAP - انجام مشاهده نظام مند-

۳-روز سوم: کارگاه برنامه ریزی- تعیین مشکلات- آشنایی با انواع نیازها- اولویت بندی-تنظیم اهداف- جدول گانت- آشنایی با مفاهیم : ارزیابی،پایش، ارزشیابی- درونداد، فرایند ، برونداد، پیامد و ... . بررسی پرسشنامه ها - آشنایی با نحوه سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد - اصلاح سوالات

۴- روز چهارم: انجام مشاهده نظام مند- مصاحبه همراه با پرسشنامه- استخراج اطلاعات و شاخص ها از دفاتر و فرم های خانه بهداشت. تهیه مستندات ، عکس و فیلم از وضعیت موجود روستا با توجه به تکنولوژی آموزشی

تکالیف:

الف- گروهی :یک برنامه بهداشتی کلی- یک برنامه آموزشی - گزارش مستند از کارآموزی(عکس، پوستر، فیلم ، اسلاید و...)

ب- فردی: طرح درس روزانه برای یک جلسه آموزشی از عناوین مطروحه در برنامه آموزشی پیش بینی شده برای گروه هدف مشخص

* در صورت امکان اجرای برنامه آموزشی (یک جلسه ای)

*******

امروز از گروه های قبلی پس آزمون گرفتم باید ببینم چه کار کردند.

موفق باشید 

 

 

ممنون

۱- یک تشکر ویژه دارم از همه دانشجویان عزیزی که امروز در جلسه ای که در مورد کارآموزی ها با هم داشتیم ا زمن حمایت کردند و قوت قلب دادند برای ادامه همکاری با آن ها. ممنون از همه

۲- از آقایان مهرابی و عین بیگی هم به خاطر جلسه صمیمانه ای که دیروز با هم داشتیم و به خاطر حس قدرشناسی شون ممنونم

با آرزوی بهروزی برای همه دانشجویان بهداشت

تعطیل

سلام

شورای اداری معاونت بهداشتی استان یک اقدام عجیب و غریب انجام داده و چیزی رو تصویب کرده که من شرم دارم اینجا بنویسم. به خاطر تمام کارشکنی هاشون کارآموزی های بهداشت تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

دانشجویان بهداشت ورودی 84

سلام

خیلی دوست دارم بدونم دانشجویان بهداشت ورودی ۸۴ اعم از خانواده و مبارزه الان کجا هستند و چه کار می کنند. اگه می تونستند بیان و در کلاس ها شرکت کنند هم خیلی خوب بود.

من آماده هستم برای هر گونه کمکی

موفق باشید 

 

کارآوزی در روستای کلات

سلام

امروز ۶ گروه با هم سوار بر اتوبوس به سمت کارآموزی حرکت کردیم. البته ۳ گروه در میانه راه پیاده شدند و ما هم قصد امام وردی داشتیم. از قضای روزگار به جای امام وردی سر از کلات -در نزدیکی های اسفراین - در آوردیم. در بازگشت نیز مرکب ما که اتوبوسی بزرگ بود پنچر گردیده و ما  را قال گذاشت. به ناچار کبوتری نامه بر روانه کردیم به دانشکده از برای آمدن مرکبی دیگر . البته کبوترش ایرانسل بود و آنتن نمی داد. القصه زمان گذشت و آقای مفیدی سوار بر رخش سفید خود به ما رسید و فوج فوج دانشجویان سوار کرد و بازگشت. بعد از اندک زمانی اقای عفتی سوار بر تورنادو به ما نزدیک شد و باز فوجی از یاران ما با خود ببرد.

در نهایت من ماندم و مهندس خانکلابی و دو یار باقیمانده از گروه های یک و دو به نام های رازی و بطالبلویی و البته آقای صائمی ساربان این کاروان.

تا فردا چه پیش آید و چه شود

رديف نوع آزمون زمان ثبت‎نام زمان برگزاري آزمون ملاحظات
1 كارشناسي ارشد ناپيوسته داخل 12/8/86 لغايت30/8/86 1، 2، 3 و 4/12/86 صبح‎و عصر
2 آزمون سراسري 16/9/86 لغايت 10/10/86 6، 7 و 8/4/87 صبح‎و عصر
3 كارداني به كارشناسي ناپيوسته 25/11/86 لغايت5/12/86

 

20/4/87

صبح وعصر
4 كارداني پيوسته 3/2/87 لغايت 15/2/87 4/5/87 صبح وعصر

لاگ بوک ها

سلام

با توجه به نزدیک شدن به اتمام کاراموزی ها، نمایندگان گروه ها نسبت به تکمیل لاگ بوک ها و ثبت نمرات اساتید هر چه سریع تر اقدام نمایند.

دانشجویانی که کسری کارآموزی دارند هر چه سریع تر نسبت به گذراندن کسری اقدام نمایند.

برنامه زمانبندی و نحوه مراجعه نمایندگان گروه ها در هفته آینده و به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

منابع کاردانی به کارشناسی

سلام

از اونجایی که خیلی از دانشجویان مراجعه می کنند و منابع کاردانی به کارشناسی رو می خوان و با توجه به این که این منابع می تونند با نظرات متفاوتی لیست بشوند یکی از این لیست ها رو می ذارم تا ببینید.

البته هیچ وقت به صورت قطعی نمی توان گفت همه سوالات از این جاست و غیر از این نیست. این می تونه یک انتخاب باشه

من قبلا دو تا لیست دیگه هم معرفی کردم . یکی در وبلاگ و دیگری هم به صورت مکتوب به دانشجویان.

این هم سومی. شاید بهتر باشه یه ترکیبی از مشترکات این سه لیست رو هم بذارم روی وبلاگ

نکته:همان طور که می بینید بیش تر کتاب تست معرفی شده تا منبع علمی

منبع :http://health.arums.ac.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=63

(دانشکده بهداشت اردبیل- محل بازیابی وبلاگ آقای مهدی از اراک)

منابع آزمون کاردانی- کارشناسی ناپیوسته  بهداشت عمومی

 

 

 1   -     اپیدمیولو ژی  بیماریهای شایع در ایران / دکتر عزیزی , دکتر جانقربانی / خسروی

 

           2   -     اصول اپیدمیولوژی بالینی / دکتر جانقربانی/ شیراز / 1374

 

           3  -  اصول اپیدمیولوژی / دکتر ملک افضلی , کیومرث ناصری / مرکز نشر دانشگاهی /1363 ( نایاب و تجدید چاپ نشده )

 

           4  -   اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها / میر حسینی / اترک / 1370

 

           5  -  اصول تغذیه رابینسون

 

           6   -  اصول و کلیات خدمات بهداشتی / شجاعی تهرانی

 

           7   - اصول و کلیات خدمات بهداشتی/ میرحسینی ( بهداشت 1)

 

           8   -   آموزش بهداشت  , ارتباطات  و تکنولوژی آموزشی / دکتر باقیانی مقدم , دکتر شریفی راد / سبحان

 

           9   -   آموزش بهداشت / دکتر فروغ شفیعی /

 

         10   - پر سش های چهار گزینه ای  اپیدمیولوژی / موسسه دیباگران تهران

 

         11  -  پر سش های چهار گزینه ای کلیات خدمات بهداشتی ( بهداشت عمومی   )  موسسه دیباگران تهران

 

         12  - پرسش های چهار گزینه ای  ( 2500 تست دروس عمومی  ج : 1و2 ) / انتشارات فرهنگ

 

         13  - تست آمار حیاتی / دیباگران 

 

         14  -  جمعیت و تنظیم خانواده / دکتر باقیانی مقدم/ سبحان

 

         15  - جمعیت و تنظیم خانواده / دکتر تقوی /

 

         16 -  چکیده آمار زیستی / دکتر طباطبایی , دکتر بشردوست / کتاب سبا اصفهان

 

         17 - درسنامه پزشکی و پیشگیری اجتماعی ( ج : 1-4 ) / ایلیا

 

         18 - درسنامه پزشکی و پیشگیری اجتماعی ( خلاصه  درسنامه :  G & P ) / کتاب میر

 

         19 -  کتاب جامع بهداشت عمومی / هیئت مولفان / ارجمند ( ج :  3-1 )

 

         20  -   کلیات بهداشت عمومی / دکتر صادقی حسن آبادی / شیراز

 

         21  - مجموعه سئوالات ( سالیانه  ) کاردانی / کارشناسی / رشته های بهداشت

 

         22  -  مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی / محسن حیطه / نشر عابد 1380

 

         23   - میکروبشناسی جا وتز

 

 

 

       منابع آزمون كارداني به كارشناسي رشته بهداشت عمومي

 

                                    مصوب ۱۷/۱۰/۸۵

 

 

۱- كتاب جامع بهداشت عمومي هيئت مولفين (اساتيد دانشگاههاي كشور چاپ دوم (سال ۸۵) انتشارات ارجمند ٬ جلد ۱ فصل : ۲-۳ جلد دو : فصل هشتم و نهم ٬ جلد ۳ فصل يازدهم.

 

۲- برنامه و راهنماي ايمن سازي مصوب كميته كشوري ايمن سازي ٬ ويرايش ششم ۱۳۸۳ 

 

۳- خدمات مديريتي در شبكه بهداشت و درمان ٬ دكتر سيروس پيله رودي -تهران - انتشارات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي- سال ۷۸          

آخرين بروز رساني ( ۰۵ آبان ۱۳۸۶